Adevarat sau fals:

airbagurile masinii expira la un anumit interval de timp?



ESENŢIAL :

•Primele airbaguri trebuiau verificate periodic

•Capsa pirotehnica se poate strica in timp

•Masinile moderne au diagnoza automata a airbagului

Multa lume nu prea stie ce sa creada despre airbagurile masinii: sunt eficiente toata viata, trebuie inlocuite la un anumit interval de timp, se strica ceva la ele, daca nu se mai declanseaza cand am nevoie? Si asta pentru ca sunt online o sumedenie de discutii despre acest subiect, dar niciuna concreta. Asa ca mai jos vom incerca sa explicam cum sta treaba cu airbagurile de pe masina noastra.

Airbagurile expira?

Da si nu. De fapt nu este usor sa dai un raspuns la aceasta intrebare, dar e usor sa intelegi de ce. In primul rand, primele automobile dotate cu airbaguri ce dateaza din anii '70, pana la cele fabricate spre mijlocul anilor '90, aveau in compozitia lor capse pirotehnice de declansare destul de primitive. Adica in timp, umezeala putea intra in capsa si o facea inutilizabila dupa o perioada de 5-10 ani. Motiv pentru care, producatorii puneau o eticheta pe primele airbaguri unde era mentionata data de fabricatie, dar si perioada la care acest airbag trebuia verificat sau inlocuit.

Asadar, daca tu conduci un vehicul produs pana in anii '90, care este dotat cu airbaguri, acestea nu strica o verificare. Insa modelele mai noi si mai moderne au primit sisteme mai performante, dotate cu niste capse foarte rezistente in timp, cu niste garnituri din sticla, ce nu permit intrarea vaporilor de umezeala vreme de zeci de ani, indiferent de schimbarile climatice. Asadar, modelele mai noi au airbaguri mai longevive ce nu necesita verificare sau inlocuire.

Ce se poate strica la un airbag in timp?

In primul rand, capsa declansatoare care face perna de aer sa se umfle intr-o fractiune de secunda, asa cum spuneam si mai sus. Capsa este una ce functioneaza la fel ca cea dintr-un cartus. Un contact electric o declanseaza iar aceasta deschide o capsula in care este hidrogen, gaz ce umple intr-o zecime de secunda airbagul. Daca aceasta capsa este defecta, din diferite motive, fie pentru ca praful de pusca a fost compromis, fie din cauza unui contact intrerupt, senzorul de impact transmite informatia catre declansator, dar nu are ce sa actioneze butelia de hidrogen si airbagul nu se umfla.

In afara de capsa, restul elementelor sunt electrice, iar acestea cand se strica primim de obicei o atentionare vizuala prin intermediul unui martor de bord. Capsula cu hidrogen este o piesa etansa si gazul nu se poate pierde, iar "punga" numita airbag, ce urmeaza sa se umfle in caz de accident, este realizata dintr-un material rezistent si este depozitata intr-un spatiu inchis, asadar nu poate putrezi sau rupe in timp. Prin urmare, singura "veriga" slaba a sistemului de airbag este capsa.

Tot din aceasta cauza, in ultimii ani au fost rechemate in service mai bine de 38.000.000 de vehicule dotate cu airbaguri Takata, airbaguri ce veneau din fabrica cu un defect. Acesta fiind izolarea proasta a capsei care era predispusa la umezeala si in caz de accident nu declansa airbagul. Acest defect de fabricatie a dus la aproximativ 120 de decese directe.

Cum verificam airbagul masinii noastre daca mai e bun?

Din fericire pentru noi, vremurile anilor '80-'90 in care manualul de instructiuni de recomanda sa mergem la fiecare 5-10 ani in service pentru verificarea si evaluarea airbagurilor, au disparut. In prezent, toate automobilele moderne dotate cu airbaguri au functie de diagnoza automata. Este acel martor din bordul masinii care se aprinde cand punem cheia in contact si se stinge dupa cateva secunde. In afara de diagnoza intregului circuit electronic al airbagului, de la senzorul de impact la declansator, diagnoza reuseste sa verifice si daca aceasta capsa este functionala. Daca martorul de airbag nu se aprinde cand bagam cheia in contact sau nu se mai stinge dupa ce ne punem in miscare, atunci avem probleme cu airbagul si trebuie sa mergem neaparat in service.

Putem schimba airbagul masinii?

Da. Fie ca masina a suferit un accident si un airbag sau mai multe s-a declansat, fie ca vrem sa inlocuim volanul si trebuie sa punem alt airbag, raspunsul este DA. Insa trebuie sa avem grija cand facem aceasta interventie pentru ca se poate dovedi periculoasa. In primul rand, bateria masinii trebuie deconectata cand facem lucrari asupra airbagurilor. Dupa ce montam airbagul nou, vom ramane cu eroare in bord, sistemul nerecunoscand noul airbag cu noul declansator. Trebuie sa mergem la un service cu aparat de diagnoza sa elimine eroare din bord, dupa care totul este in regula.

Asadar, daca ai o masina relativ noua, nu trebuie sa-ti faci griji cu privire la airbagurile masinii tale. In mod normal, atata timp cat nu face obiectul unei rechemari in service care are ca subiect inlocuirea unor elemente ale airbagurilor, vei fi protejat in caz de accident. Nu uita insa ca trebuie sa porti centura de siguranta pentru sanse mari de supravietuire si minimalizarea ranilor in cazul unui impact. Altfel, airbagul nu se declanseaza sau, daca se declanseaza poate face mai mult rau decat bine!

Cu stima,

------------------------------------------------------------------------------------

www.4Tuning.ro

250x250 ad

Informatii utile:

OFERTE

• Ce poti face cu un Flayer?

• Termeni si conditii, Flayer

• NU UITA! Flayer valabil pana la:

31 Decembrie 2016

PROMOTII

Pentru reparatiile ce depasesc:

• 2000 RON fara TVA = 5%

• 3000 RON fara TVA = 7%

• 4000 RON fara TVA = 10%

• Peste 5000 RON se ofera discount in functie de timpul si dificultatea lucrarii.

NU UITA! Promotia este valabila pana la: 31 Decembrie 2016